En distansemaskin i sportsklassen. I nesten et tiår har MENTOR vært referanse i LTF/EN B distansevinger og den vinner alt som kan bli vunnet. Med den nye Sectoren har vi tatt samme tilnærming - men i sportsklassen (EN C). Det lave sideforholdet (5,92) er grunnlaget for et høyt nivå av passiv sikkerhet og selvsikkerhetsskapende egenskaper. Sammen med en presis handling, gir SECTOR et imponerende høyt nivå av fullstendig brukbar ytelse.
Ytelses sammenligning
For flere år siden stoppet Nova med å angi hastighetspolar. I stedet sammenligner de med veletablerte modeller. Sammenlignende flyturer med MENTOR 5 viste 0,7 til 0,8 bedre glidetall - med en veldig flat polar kurve og høy topphastighet. Den toppet også klart TRITON 2. SECTOREN trenger ikke være redd for noen sammenligning.
Termisk flyging - balansert og ukomplisert
Umiddelbart etter å ha tatt av, vil piloten føle en solid vinge med høy komfortfaktor. Denne lykkefølelsen fortsetter når man starter en sving. Kort bremsevei med svært moderat trykk gir direkte og presise svar på styringen. Hvorvidt boblene er store og svake eller små og sterke vil SECTOR klatre i alt. Den vil mestre alle svinger og vinkler av banken. Hovedstyrken er balans og enkelhet.
Super ytelse som fint kan brukes på full speed
Det er en tillitssak. Hva er bruken av å ha god ytelse om morgenen, når det ikke er vind, hvis vingen blir kastet om i turbulent luft på en mega distansedag? Pitch, roll, yaw eller en kontinuerlig deformerende vinge reduserer ytelsen. Fordelen med SECTOR er den helt brukbare ytelsen - som på MENTOR. Selv i sterke bobler forblir den solid. Sektoren arvet også MENTORs stabilitet ved full fart. SEKTOREN gir distansepiloter reell tillit - en veldig viktig forutsetning for lange distanseturer.
Tekniske detaljer
|
XS |
S |
M |
L |
Number of cells |
67 |
Projected span |
9,19 |
9,65 |
10,09 |
10,52 |
Projected area |
19,31 |
21,31 |
23,32 |
25,32 |
Projected aspect ratio |
4,37 |
Flat span |
11,59 |
12,17 |
12,73 |
13,27 |
Flat area |
22,69 |
25,03 |
27,39 |
29,75 |
Flat aspect ratio |
5,92 |
Line diameter |
0,6 / 0,8 / 1,0 /1,2 |
Line length |
6,72 |
7,06 |
7,39 |
7,70 |
Total line length |
238 |
250 |
262 |
273 |
Max. chord |
241,06 |
253,20 |
264,80 |
276,00 |
Min. chord |
37,98 |
39,90 |
41,70 |
43,50 |
Weight |
3,80 |
4,10 |
4,40 |
4,70 |
Recommended take off weight |
70-90 |
80-100 |
90-110 |
100-130 |
Certification (EN/LTF) |
C |
C |
C |
C |