Spyder
Paragliderpiloter har lenge satt pris på lettvektsvinger. De pakker mindre, tar mindre plass og startegenskapene blir utrolig mye enklere. Nå kan også paramotorpiloter dra nytte av dette med en lettvektsvinge spesielt konstruert for paramotor. Spyder følger i fotsporene til Sirocco som er en full refleksvinge, men i lettvektsutgave. Spyder er laget på malen til Roadster 2, men er 1,5kg lettere. Spyder har samme kokmfort, ytelse, hastighet og stabilitet som Roadster 2, men med bedre handling og helt utrolig enkle startegenskaper, spesielt i nullvind. Den passer til et vidt spekter av piloter fra nybegynnere til erfarne distansepiloter som ser etter en sikker og morsom all-round vinge.
Spyder drar nytte av Ozones kunnskap opparbeidet gjennom utvikling av lettvektsvinger sammen med erfaringer fra teamet som ble verdensmestre i paramotor. Den er laget med en lett blanding av lettvektsmaterialer, intelligent plassert på bestemte steder for å optimalisere levetid og vekt. Sterk og UV-motstandsdyktig, Dominico N20D-duk brukes i det kritiske området på toppduk i fronten, mens det superlette og velprøvde Porcher Skytex 27gr brukes i den bakre delen av toppduken og hele underduken. Denne bruken av lettere stoff reduserer ikke nødvendigvis levetiden - hvis vingen blir tatt godt vare på, vil enkelte piloter kanskje ikke merke en forskjell i forhold til en standardvinge på levetiden.
I bruk er forskjellen åpenbar - paramotorutstyret er tungt og noe vektbesparende gjør forskjell. Piloter vil merke det så snart de kommer ut av bilen! Reduksjonen i vekt muliggjør enklere manøvrer på bakken, noe som gjør klargjøringsprosessen enklere og mindre slitsom. Når du er klar til å starte, er Spyder utrolig lett å trekke opp, og den krever minimal kraft på riserne. Det flyr av bakken og over piloten uten motstand, selv i null vind. Den forblir overhodet i svakere vind enn en standardvinge og starthastigheten er generelt lavere, noe som krever mindre motorkraft og en kortere løpebane for å komme i luften.
Spyder har et Shark Nose OZONE Reflex Profile (OZRP) innstilt spesielt for PPG. Shark nose profilen opprettholder et konstant nivå av løft og internt trykk over et bredt spekter av angrepsvinkler. Denne profilen øker stabilitetsnivået i akselerert glid, så det er veldig kollapsbestandig - selv i turbulent luft - og øker nivået av tilgivelse på grunn av aksept av dypt bremsebruk før stallpunktet. Vingen inneholder en rekke andre tekniske detaljer som en raffinert seilspenning for å absorbere turbulens og filtrere tilbakemeldingen for en behagelig tur; Effektive og lette plastneseforsterkninger og en linekonfigurasjon optimalisert for å balansere lav motstand og langsiktig holdbarhet.
Riserne har lange trimmere og et langt akselerasjons-system for høye cruisehastigheter og høy topphastighet. Akseleratoren og trimmerne integreres sømløst - bruk av speebaren har nøyaktig samme effekt som å bruke trimmene. I motsetning til noen andre paramotor vinger, er det mulig og trygt sette trimmere i helt sakte (nøytral) stilling mens du bruker hele spekteret av speeden. Dette er en viktig sikkerhetsfunksjon - hvis det er avvik fra akselerert fly, vil gjenvinningsegenskapene bli bedre med trimerne i sakte, sertifisert posisjon. Riserne har også et styrestyringssystem (TST) for nøyaktig, smidig håndtering under akselerert fly og justerbare bremsebelagte festepunkter til forskjellige motor- og trike-enheter.
På grunn av sine eksepsjonelle startegenskaper er det veldig enkelt å starte. Spyder utmerker seg i null vindforhold; Starten er jevn og konstant helt til man er i luften, mens den i sterkere vind er svært progressiv uten tendens til å henge bakpå eller overskyte. Med trimmerne satt til sakte posisjon, er starthastigheten relativt lav, slik at den kan starte og lande innenfor kort strekning. Handlingen er innstilt for å være intuitiv, forutsigbar og tilgivende, men samtidig veldig presis og responsiv
Selv om den er designet til piloter som hovedsakelig flyr (hvis ikke utelukkende) med motor, kan også Spyder utmerket brukes som en vanlig paraglider fra fjellet. Gjennomsynket er lavt nok til å henge i svakt løft, fly termikk under alle forhold og glidetallet er godt nok til å fly distanseturer.
Features
- Lett å starte i nullvind
- Kort startstrekning
- Lett å bruke
- Lav motstand, godt glidetall
- Høy cruis speed
- Veldig høy topphastighet
- Stabil i turbulent luft
- Morsom, presis med gode tilbakemeldinger
- TST
- Justerbar høyde på styrehåndtakene
- Passer til de fleste motoroppsett
- Shark Nose technology
Enten du er nybegynner under kursing, helgepilot under progresjon til mer avanserte vinger eller en distansepilot som liker lange distanser, hvis du er på utkikk etter en lettvekter med maksimal sikkerhet uten å gå på bekostning av ytelsen, kan Spyder være den ideelle vingen for deg.
Sizes
| 20 | 22 | 24 | 26 | 28 |
Cells |
48 |
48 |
48 |
48 |
48 |
Projected Area(m2) |
17.2 |
18.9 |
20.6 |
22.4 |
24.1 |
Flat Area (m) |
20 |
22 |
24 |
26 |
28 |
Projected Span (m2) |
7.93 |
8.32 |
8.69 |
9.04 |
9.39 |
Flat Span (m) |
10.1 |
10.59 |
11.06 |
11.52 |
11.95 |
Projected Aspect Ratio |
3.7 |
3.7 |
3.7 |
3.7 |
3.7 |
Flat Aspect Ratio |
5.1 |
5.1 |
5.1 |
5.1 |
5.1 |
Root Chord |
2.54 |
2.67 |
2.79 |
2.9 |
3.01 |
Glider Weight |
|
4.25 |
4.5 |
4.75 |
5 |
PG (EN) Weight Range |
50-70 |
55-80 |
65-85 |
80-100 |
95-120 |
PPG (DGAC) Weight Range |
55-100 |
55-105 |
65-120 |
80-140 |
95-160 |
DGAC |
DGAC |
DGAC |
DGAC |
DGAC |
DGAC |
Load test (8G) up to |
152kg |
152kg |
152kg |
152kg |
152kg |
Load test (5.25G) up to |
232kg |
232kg |
232kg |
232kg |
232kg |