Skip to main content

Flytips

1. JUSTERING AV SELEN

  1. Ligge eller sitte? Personlig liker jeg å ha god støtte i ryggen. Derfor sitter jeg ganske oppreist. Dette er også litt bedre med tanke på vektskifte i sving. Sittekomfort er veldig viktig da man skal klare å fly i 5-6 timer uten at man blir vesentlig sliten i kroppen. På en treningssamling for landslaget i Australia, viste det seg at noen piloter med nye seler måtte lande etter 2 timer da de ikke orket å fly lenger. Den gangen været gir deg mulighet til å fly langt og lenge er det viktig å være forberedt.

Les mer: Flytips

Valg av glider

Det er veldig vanskelig å anbefale noe som gjelder alle. Noen kan gå rett på en "hot" EN-B etter kurs mens andre muligens bør velge EN-A. Jeg er nok av den mening at på dette nivået er det viktig å velge en vinge som man kan bruke under et sikkerhetskurs og gjennomføre alle øvelsene med glans (snakker om PP-2 eller 3). Det er jo ikke tvil om at man får en bedre flyfølelse med en tøffere vinge, men tenker man på at man skal gjennom et sikkerhetskurs velger man kanskje en litt snillere vinge.

Les mer: Valg av glider